skip to content

Visual and Media Cultures

 

The Art Museum in the Soviet Union, 1917-1941

Dr. Roland Cvetkovski

1917 the Bolsheviks wanted to cast off the past in order to build a new and a more just world at least in their eyes. But they soon learned they would not succeed in their project unless they integrated institutions they inherited from the unbeloved tsarist system. One of these was the “bourgeois” museum. By giving it a communist shape the Bolsheviks considered it one of the most important stages where the relation between the old and new could be brought into line. Especially the art museum figured prominently in this process not least because the Louvre, one of the powerful outcomes of the French Revolution, represented the modern and, more importantly, prototypical revolutionary museum. In Russia the Tretyakov-Gallery took on this role after 1917 which is largely unknown. The book’s main target is therefore to carve out the meaning of the revolutionary art museum in the 1920s and 1930s in the Soviet Union. It addresses the questions of how the museum technologies of collecting, arranging and exhibiting of art were enhanced and promoted by the new regime and in which ways these technologies found recognition.

As the Tretyakov-Gallery was one of the most fundamental institutions to create a new contemporary art it also contributed to the implementation of a new visual culture. His particular weight amongst the Soviet art institutions gave him authority to teach his visitors new ways of seeing and viewing. Thus, the Gallery not only set s for transforming a “bourgeois” into an exemplary communist institution but also renewed the appreciation of art in general.

In this book I would like to analyse the Russian art museum in a broader context. To capture the continuities as well as disruptures with internal and external developments I will focus on the time period between 1900 and 1940, localise the various protagonists, and reconstruct the practices these protaginists applied in order to help conceptualise and build the new art museum.

Erinnern und Vergessen im modernen Europa: Erinnerungsfilme und die Entstehung einer transnationalen Erinnerungskultur in Deutschland und Polen

Dissertationsprojekt: Rebecca Großmann

Erinnerung hat noch immer Hochkonjunktur in Europa und prägt so auch die Beziehungen zwischen den europäischen Nationen. Das gilt in besonderem Maße für Deutschland und Polen. Populären Spielfilmen als breitenwirksamen Trägern von Geschichtsbildern kommt dabei im öffentlichen Diskurs eine immer bedeutsamere Rolle zu. Ein gutes Beispiel hierfür ist die hitzige Diskussion um die deutsche TV-Produktion Unsere Mütter, unsere Väter (2013). Für den polnischen Präsidenten Andrzej Duda hat die deutsche Miniserie Vorbildcharakter – freilich nicht ihres Inhaltes, wohl aber ihrer Wirkungsmacht wegen. Denn die Schaffung eines affirmativen Geschichtsverständnisses steht weit oben auf der Agenda der neuen nationalkonservativen Regierung in Polen.

Trotz dieses politischen Trends zur Renationalisierung: Das nationale Vakuum verlassen die Debatten um Erinnern und Vergessen immer häufiger. Vergangenheitsbilder werden auch oder gerade auf transnationaler Ebene ausgehandelt. Nach wie vor dient Vergangenheit Gesellschaften dabei als Richtschnur, um ihr Handeln in der Gegenwart und Zukunft zu definieren. Für Deutschland und Polen mit ihren Spezifika als Einwanderungs- bzw. Transformationsgesellschaft hat der Wechsel von einem nicht mehr funktionalen nationalen zu einem neuen transnationalen Referenzrahmen eine wichtige Funktion. Dieses Promotionsprojekt will breitenwirksame, transnational kontrovers diskutierte Erinnerungsfilme in den Fokus rücken, um Verbindungen und Wechselwirkungen zwischen den Erinnerungskulturen in Deutschland und Polen zu identifizieren und das Wie, das Warum sowie die Motivation der Akteure eines sich transnationalisierenden Erinnerns zu verstehen. Weil Erinnerungsfilme ihre Wirkung in jeweils spezifischen diskursiven Kontexten entfalten (Erll & Wodianka, 2008), soll über eine Analyse des filmimmanenten Erinnerns und Vergessens hinaus die Rezeption und Einbettung der Erinnerungsfilme in die Debatten über Erinnerungskultur in Deutschland und Polen einbezogen werden. Dabei folgt die Analyse ausgewählter, populärer Spielfilme um den Themenkomplex Zweiter Weltkrieg verflechtungsgeschichtlichen Überlegungen. Ziel ist, unter Berücksichtigung des modernen Mediums Spielfilm einen Beitrag zur Debatte über die Entwicklung einer transnationalen Erinnerungskultur im modernen Europa zu leisten, um ein differenziertes Bild ebendieser zu zeichnen.

Popular Orientalism. Representations of the Multiethnic Empire in the Russian Popular Press, 1870-1917

Prof. Dr. Maike Lehmann

Ever since the conquest of Kazan in 1552 Russia was a multiethnic empire. But while cooptation of non-Slavic nobles ensured the integration into the ever growing empire as much as the negotiation of interethnic relations was a matter of everyday encounters on the imperial peripheries the lower strata living in the Slavic heartland had only seldom if any contact with other ethnic or religious groups. Besides army veterans returning to their villages it was the burgeoning popular press in the second half of the 19th century that provided literate peasants and other dwellers of the Russian provinces with information about the faraway regions and ethnic groups of the Russian empire.

This project explores the visual and narrative presentations of non-Slavic groups in the most popular magazine of the time, Niva (Grainfield), which combined colored prints and etchings with texts by acclaimed authors such as Tolstoy, Lermontov, Chekhov and Gorky. The tableaux of empire offered by Niva provides not only an insight into the publishing elite’s ideas about what their readers should learn about the empire, but also about the readers’ access to a larger multiethnic world. This turn to the popular horizons might provide an insight into the imagined communities of the Russian empire beyond the scientific and literary elites that have been discussed in regards to a purportedly distinctive approach to the ‘Orient’ in Imperial Russia in recent years (Layton, Tolz, Schimmelpennick an der Oye).